Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Μπαϊράμι

    Ένα διαφορετικό " περίπου"πασχαλινό  έθιμο που γίνεται στην Αλβανία είναι το Μπαϊράμι.

 Μια εβδομάδα νηστεύουμε δεν τρώμε κρέας, πίνουμε μία φορά την ημέρα νερό, δεν τρώμε γλυκά, έρχεται ένας με ταμπούρλο και λέει : "σήμερα είναι η μεγάλη μέρα." Οι μεγάλοι άνθρωποι  δηλαδή μεγάλοι σε ηλικία νηστεύουν, ενώ τα μικρά παιδιά δεν νηστεύουν. Βάφουμε τα αυγά κόκκινα, φτιάχνουμε τσουρέκια και τα μοιράζουμε στους φίλους μας μαζί με τα αυγά..Σφάζουμε έναν κόκκορα για να φύγει το αίμα δηλαδή το κακό τον οποίο τρώμε την Κυριακή.

                   Ρομίνα Στ'τάξη

Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού

Το ιστορικό της ίδρυσης του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού


Μετά από πολλά χρόνια τελικά το 1994 άνοιξε σταδιακά τις 11 εκθέσεις του ως το 2004 του
Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη, τη «βυζαντινότερη» πόλη του σύγχρονου ελληνικού κράτους.


Το θέμα ίδρυσης του μουσείου επανήλθε στην επικαιρότητα μετά την μεταπολίτευση, το 1975. Το 1977 προκηρύχθηκε πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός στον οποίο βραβεύθηκε η μελέτη του αρχιτέκτονα Κυριάκου Κρόκου.

Το Μάρτιο του 1989 έγινε η θεμελίωση του κτιρίου, το οποίο ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε τον Οκτώβριο του 1993. Τον Ιούνιο του 1994 επιστράφηκαν από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη οι αρχαιότητες που είχαν μεταφερθεί εκεί το 1916, μέρος των οποίων παρουσιάστηκε στην έκθεση «Βυζαντινοί θησαυροί της Θεσσαλονίκης. Το ταξίδι της επιστροφής» με την οποία έγιναν τα εγκαίνια του Μουσείου στις 11 Σεπτεμβρίου 1994.




Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στοχεύει στην παρουσίαση ποικίλων όψεων της ζωής κατά τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο: της τέχνης, της ιδεολογίας, της κοινωνικής οργάνωσης, της θρησκείας, αλλά και της επίδρασης των ιστορικών εξελίξεων και της πολιτικής κατάστασης στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

                          


                                                              Το Κτίριο


Το κτίριο, λιτό και απέριττο, με υλικά μοντέρνα που διακρίνονται για τους εξαιρετικά επεξεργασμένους συνδυασμούς και την υψηλή ποιότητα κατασκευής τους, συνδυάζει στοιχεία του μοντερνισμού και της ελληνικής αρχιτεκτονικής παράδοσης. Θεωρείται ένα από τα καλύτερα έργα δημόσιας αρχιτεκτονικής που δημιουργήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στην Ελλάδα. Απέσπασε ειδική διάκριση από διεθνή επιτροπή στον διαγωνισμό «Βραβεία 2000» του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και το 2001 κηρύχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού «ιστορικό διατηρητέο μνημείο» και έργο τέχνης.
 

Στο μουσείο υπάρχει η μόνιμη έκθεση,οι περιοδικές εκθέσεις,τα εργαστήρια και τα εκπαιδευτικά προγράμματα.


Τα 7 Βυζαντινάκια
Οι μαθητές των δυο τμημάτων της Ε΄τάξης επισκέφτηκαν το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού , όπου ασχολήθηκαν με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που είχε θέμα  η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο.  Η επίσκεψη αυτή ήταν μια καλή αφορμή για τους μαθητές να γνωρίσουν ακόμα καλύτερα αυτά με τα  οποία ασχολούνται φέτος στο μάθημα της Ιστορίας. Αρχικά, έγινε μια μικρή εισαγωγή από τους εκπαιδευτές και αφού δοθήκαν οι κατάλληλες οδηγίες, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και ξεκίνησαν την εξερεύνησή τους! Η κάθε ομάδα είχε ως στόχο να εξερευνήσει αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι κατά τη  Βυζαντινή περίοδο. Τέτοια αντικείμενα ήταν: αμφορείς, λυχνάρια, σκευή μαγειρικής και διακοσμητικά. Τα παιδιά έπρεπε να περιγράψουν τα αντικείμενα αυτά, να βρουν σε τι χρησίμευαν καθώς και να βρουν σήμερα εμείς τι αντίστοιχα αντικείμενα χρησιμοποιούμε. Στο τέλος, η κάθε ομάδα παρουσίασε στις υπόλοιπες τα αποτελέσματα της έρευνάς της. Όλες οι παρουσιάσεις στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία και τα παιδιά έφυγαν χαρούμενα καθώς έστω και για μια μέρα έγιναν αρχαιολόγοι!

Αμφορείς
















Οι εξερευνητές των λυχναριών



















Οι μαθητές της Στ τάξης παρακολούθησαν τα  "Βυζαντινά Κάστρα" ένα υπέροχο πρόγραμμα .Στην αρχή κάναμε μια αναδρομή στην ίδρυση και στο τέλος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας ,μετά μελετήσαμε τις πόλεις -κάστρα βρήκαμε ομοιότητες και διαφορές των πόλεων ανάμεσα στον 4ο αιώνα και στον7ο αιώνα και τέλος χωριστήκαμε σε ομάδες όπου η μια ομάδα ανακάλυψε και παρουσίασε με μορφή παντομίμας τα αγγεία της Καθημερινής Ζωής και η άλλη ομάδα ανακάλυψε και παρουσίασε και αυτή με παντομίμα τον πολεμικό εξοπλισμό Άμυνα -Πολεμικός εξοπλισμός.



Φυσικά για την ξεκούραση μας επισκεφτήκαμε το πάρκο δίπλα από το Μουσείο
Μας άρεσε πάρα πολύ το πρόγραμμα δε βαρεθήκαμε καθόλου!


                                             Αθανασία-Ραφαηλία Στ τάξη