Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2015

Αγαπάς το περιβάλλον; Απόδειξη!




Μπορεί η συμβατική αλληλογραφία να αντικαταστάθηκε από τα emails, οι συσκευές ψηφιακών βιβλίων να μπήκαν δυνατά στην αγορά και οι εφημερίδες να ποντάρουν πολλά στις διαδικτυακές τους εκδοχές, αλλά το χαρτί είναι ένα υλικό που ανέκαθεν γοήτευε με την υφή του την αναγνωστική ή συγγραφική όρεξη του ανθρώπου. Επειδή λοιπόν, δεν διαφαίνεται σύντομα η ένταξη του βιβλίου στα «είδη υπό εξαφάνιση», το χαρτί αποτελεί σημαντικό υλικό της καθημερινότητάς μας.
 Για να το έχουμε όμως, δεν χρειάζεται να αφανίσουμε τις δασικές εκτάσεις του πλανήτη. Συγκεκριμένα, έχει υπολογιστεί ότι για την παραγωγή 600.000 τόνων χαρτιού κόβονται δώδεκα εκατομμύρια δέντρα κάθε χρόνο. Αντίθετα, ένας τόνος ανακυκλωμένου χαρτιού αντιστοιχεί στη «διάσωση» περίπου 17 δέντρων. Είναι γνωστό ότι μεγάλο ποσοστό του χαρτιού που χρησιμοποιούμε αποτελεί ανακυκλωμένο υλικό. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουμε παρ’ όλα αυτά το ταξίδι που κάνει η πεταμένη σε κάποιον μπλε κάδο εφημερίδα μέχρι να ξαναφτάσει στα χέρια μας «μεταμορφωμένη».

Έτσι και εμείς στην τάξη μας και σε ολόκληρο σχολείο πραγματοποιούμε πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού….και να η απόδειξη!!


Μαζεύουμε τα χαρτιά που είναι για ανακύλωση και μια φορά την εβδομάδα τα πετάμε στον κάδο ανακύκλωσης εξω από το σχολείο μας.. Και γιατί όλα είναι θέμα αισθητικής, αποφασίσαμε να διακοσμίσουμε τον "κάδο ανακύκλωσης" της τάξης μας, με περιβαλλοντικά μηνύματα..

Συνέντευξη από ένα δέντρο..




Στα πλαίσια της παραγωγής γραπτού λόγου, οι μαθητές της Δ τάξης 
"πήραν συνέντευξη από ένα δέντρο"...
οι Εργασίες τους ομορφαίνουν την τάξη μας και παρουσιάζουμε τυχαία, κάποιες από αυτές..

Συνέντευξη από μία Ροδιά
-Ποιο είναι ντο όνομά σας και ποια τα χαρακτηριστικά σας;
- Το όνομα μου είναι ρόδι και είμαι ένα φρούτο εντυπωσιακό σε σχήμα μήλου, με κοκκινόχρυση φλούδα και ένα μεγάλο κάλυκα στην κορυφή μου που μοιάζει με κορόνα.
-Σε ποιο μέρος μπορείτε να μεγαλώσετε;
-Το ιδανικό κλίμα για να μεγαλώσω πρέπει να είναι θερμό. Δεν μεγαλώνω σε κρύα κλίματα ή σε περιοχές με ομίχλη και ψυχρούς ανέμους. Το σημείο που θα με φυτέψουν πρέπει να είναι ηλιόλουστο.
-Πως είναι ο κορμός και ο καρπός σας;
-Είμαι ένας φυλλοβόλος θάμνος και μπορώ να αναπτυχθώ μέχρι 3-4μ ύψος. Έχω πορτοκαλοκίτρινα λουλούδια σε σχήμα τρομπέτας και τα άνθη μου έχουν μήκος 5 εκατοστά. Οι καρποί μου είναι σφαιρικοί και γυαλιστεροί! Έχουν κόκκινο ή κίτρινο χρώμα όταν ωριμάσουν και είναι γεμάτοι με κόκκινα μικρά τσουβαλάκια.
-Τι χρώμα έχουν τα φύλλα σας;
-Τα φύλλα μου είναι πράσινα, αρκετά γυαλιστερά και έχουν μήκος 8 εκατοστά.
- Καρπός σας είναι ωφέλιμος;
-ο χυμός από τον καρπό μου είναι ωφέλιμος, γιατί βοηθάει τους ανθρώπους να μειώσουν τον κίνδυνο από τις παθήσεις της καρδιάς.
- Νιώθω πολύ περήφανος που οι άνθρωποι με θεωρούν παραδοσιακά το φρούτο που φέρνει καλή τύχη και άφθονα αγαθά στο σπίτι τους. Όπως εγώ έτσι και τα άλλα δέντρα προσφέρουμε στους ανθρώπους πολύτιμα αγαθά όπως καρπούς, οξυγόνο, ξυλεία, ίσκιο,κ.α
- Έχετε ακούσει κάποια ιστορία από τα πουλιά που κάθονται στα κλαδιά σας;
- Τα πουλιά μου λένε ιστορίες για τον άσχημο καιρό που συναντούν στα ταξίδια και για τα πανέμορφα μέρη που περνάνε. Ίσως κάποια μέρα ταξιδέψει ο σπόρος μου με τον άνεμο σε αυτά τα μέρη και ίσως φυτρώσω κάπου εκεί.
-Σας ευχαριστώ πολύ!
-Παρακαλώ.


Συνέντευξη από ένα έλατο
-         - Γειά σου όμορφο έλατο. Πως είσαι; Θες να σου πάρω μια συνέντευξη;
-          -Τι είναι η συνέντευξη;
-          -Είναι ότι εγώ θα σου κάνω κάποιες ερωτήσεις κι εσύ θα τις απαντήσεις.
-         - Ωραία.
-          -Που μεγάλωσες;
-          -Μεγάλωσα σ’ένα δάσος μαζί με άλλα έλατα και με πολλούς κέδρους!
-          -Πως είναι ο καρπός σου;
-          -Είναι λεπτός και μακρύς.
-          -Βλέπω ότι τα φύλλα σου έχουν ένα περίεργο χρώμα..
-          -Ναι, είναι ανοιχτό πράσινο προς το ελάχιστα σκούρο πράσινο!
-          -Νιώθεις κάτι για εμάς τους ανθρώπους και για τους φίλους σου τα άλλα έλατα;
-          -Ναι, νιώθω πως οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν πως και εμείς τα δέντρα είμαστε ζωντανά πλάσματα και μας αρέσει να μας μιλάνε!
-         - Πως νιώθεις όταν εμείς οι άνθρωποι κόβουμε εσάς τα έλατα για Χριστουγεννιάτικα δέντρα;
-          -Νιώθω άσχημα γιατί οι φίλοι μου σιγά σιγά εξαφανίζονται και δε θα έχουμε έλατα.
-          -Σου αρέσει όταν τα πουλιά έρχονται επάνω σου και τραγουδάνε;
-          -Ναι, πολύ «διασκεδάζω να τα ακούω»
-          -Ευχαριστώ πολύ που μου απάντησες σε αυτές τις ερωτήσεις!!!
-          -Όχι, εγώ ευχαριστώ που μου ήρες αυτήν την υπέροχη συνέντευξη!!

Οικογένειες λέξεων για βελτίωση στην ορθογραφία







Οικογένειες λέξεων για βελτίωση στην ορθογραφία
Τις περισσότερες φορές τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ορθογραφία δεν μπορούν να βρουν τη σχέση μεταξύ των λέξεων. Ένας τρόπος για να δουλέψουμε πάνω σε αυτό είναι οι ασκήσεις με τις οικογένειες λέξεων.
Είναι απλές αλλά πολύ αποτελεσματικές ασκήσεις, που σταδιακά μειώνουν τα ορθογραφικά λάθη των παιδιών.
Μπορούμε να πάρουμε λέξεις από το κείμενο του βιβλίου ή να χρησιμοποιήσουμε λέξεις που χρησιμοποιούνται συχνά από τα παιδιά. 
Το ίδιο κάναμε και εμείς στη Δ τάξη…


Θεοκτίστη Παπαζώη

Χρήση επιθέτων




Δραστηριότητες γραπτού λόγου 1

Χρήση επιθέτων
Ο εκπαιδευτικός ασκεί τους μαθητές στη χρήση επιθέτων δίνοντάς τους ασκήσεις κατά τις οποίες (οι μαθητές) αναζητούν ποια επίθετα μπορούν να χαρακτηρίσουν ένα συγκεκριμένο ουσιαστικό και ποια ουσιαστικά μπορούν να χαρακτηρισθούν από συγκεκριμένο επίθετο.
Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να γίνεται και προφορικά.

Κύρια Πηγή: Ματσαγγούρας Ηλίας Γ.
Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου
Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2004

Θεοκτίστη Παπαζώη

Δεν κάνουμε στους άλλους ό,τι δεν θέλουμε να μας κάνουν







Πόση σοφία και πόσο δίκιο υπάρχει μέσα σε αυτά τα απλά λόγια … Γιατί δεν τα εφαρμόζει κανείς στη ζωή του, ώστε να καλυτερέψει την ύπαρξή του κι εκείνη τους γύρω του;

Αν μας αρέσουν οι αγκαλιές, ας αγκαλιάζουμε τους άλλους..
Αν μας αρέσει η ευγένεια, ας είμαστε ευγενικοί..

Αν δε μας αρέσει να μας προσβάλουν, ας μην προσβάλλουμε..
Αν δε μας αρέσει να μας σπρώχνουν, ας μην σπρώχνουμε...

Ας φτιάξουμε ένα ιδανικό κόσμο για όλους!
οι μαθητές της Δ τάξης